Saturday, August 20, 2011

Bunga Raya






Hi..


haaa...korang mesti pelik kan kenapa tajuk kali ni bunga raya? apa ada pada bunga kebangsaan kita tu yer??


ok! yull cukup happy bile terbaca satu artikel dalam internet mengatakan bunga n tumbuhan yang selamat untuk sugar glider kita...dan sangat2 terkejut bila hibiscus di'list' kan dalam carta tu...hibiscus atau well known sebagai bunga raya adalah salah satu tumbuhan berbunga yang mudah didapati di malaysia..kita patut beruntung sebab bunga2 ni mudah ditanam dan senang didapati... :)


nak tau khasiat bunga raya ni...?



-kelopak bunganya mengandungi madu yang sangat berkhasiat untuk sugar glider


-getah bunga (atau dirasa seperti lilin kat batang yang berjuntai tu) pun bgus untuk sugar glider (boleh ganti ngn acacia gum..tapi kandungan getah bunga raya ni rendah..

-debunga amat diminati ketika musim pembiakan..sebab bila bunga nak membiak..dia akan mengeluarkan debunga yang banyak dan akan menyebarkan debunga tu untuk dicantumkan dengan bunga lain dan membiak...so waktu tu la sesuai untuk ambil bunga tu n bagi kat sugar glider...confirm die sentap dari tangan korang n terus masuk mulut ( tu la yang orix bua -.-")



dan...bunga raya ni penuh dengan vitamin C...ada juga teh yang diproses dan ditambahkan bunga raya!! huh?! ini betul!! sebab bunga raya ni mampu menurunkan kadar kolestrol dalam badan dan tekanan darah...haa...dan juga berguna untuk hati ...



bunga raya ni juga tinggi dengan kalsium...yumm...yum....boleh buat treat untuk sugar glider korang sekali sekala...gud huh??


da lama sebenarnya tau tentang bunga raya ni berkhasiat, tapi baru tau bunga raya pon selamat dimakan untuk sugar glider...ingat lagi dulu...masa kecik2 kalau nak demam jer mak mesti cari bunga raya n daun2 bunga raya sebab lendir dari bunga raya tu mak ramas kat air n jelur kepala..bagi panas dari dalam badan keluar...korang pernah x??



tapi kena ingat kalau nak bagi sugar glider tu hati2 la..jgn bagi yang dah disembur racun serangga...just to be safe la kan...by the way...SELAMAT MENCUBA!!


No comments:

Post a Comment