Thursday, July 28, 2011

Sugar Glider Underage

Salam / sejahtera,


hai hari ni yull nak kongsi skit pengalaman apabila melawat petshop atau kedai-kedai yang menjual haiwan peliharaan...seperti maklum sekarang sugar glider dah amat-amat terkenal dan permintaan sangat tinggi dikalangan penternak atau dorang panggil homebreeder...korang tau x macam mana nak membezakan ?



macam ni.. kebanyakan petshop yang pernah yull pergi kebanyakannya adalah penjual secara pukal..iaitu kuantiti sugar glider yang mereka jual lebih dari 10 ekor..ada juga yang lebih dari tu dan disumbatkan dalam satu cage besar seperti cage kucing...kesiannya.....


ok apa perasaan korang lakan bile dikurung beramai2 dan disumbatkan dalam satu bilik yang sederhana besar dan dibekalkan nasi kosong semata-mata? sedih dan stress kan??


macam tu juga la dengan perasaan haiwan ni, diletakkan beramai2 (walaupon kehidupan asalnya hidup secara berkoloni/berkumpulan) tetapi x semesti nya mereka selesa sengan keadaan terkurung dan dibekalkan dengan epal semata2..mata bekalan air mereka?ada sesapa pernah tgk keadaan ni x?


dalam satu cage yang besar disumbatkan berpuluh2 sugar glider..dan dibekalkan epal sahaja..kesiankan? tiada langsung sleeping pouch ( bagi mengelakkan mereka 'bersembunyi' dalam pouch tu ) dan tiada langsung bahan untuk mereka bermain atau pun kain untuk mereka berlindung dari kesejukan malam....dan yang paling penting! mereka amat muda...ok, penjual kata 2 bulan..2 bulan keluar dari perut atau 2 bulan OOP?? yang mana betul?

penjual tu betul2 tau ke x apa maksud OOP?


OOP-out of pouch! iaitu proses pembiayakkan sg dlam perut ibu amat2 la cepat..iaitu mengambil masa dalam 2 bulan sahaja...kebesaran janin hanya sebesar kacang hijau je...then, ibu sugar glider tu akan melahirkan anak die langsung anaknya dimasukkan kedalam pouch...joey yang berada didalam pouch akan mengalami kitaran pembesaran selama hampir 2 bulan lebih..then baru lah die akan keluar dari pouch dan akan panjat belakang badan ibunya..die akan belajar macam mana nak hidup berdikari dan belajar makan sendiri dan x bergantung sgt dengan susu ibu


setelah 2 bulan hidup bergantung pada ibunya joey ni baru la matang..bile bulu die da mula kembang dan badan agak membesar sikit dari kluar pouch..


so kawan2 yang rasa nak sangat bela sugar glider ni pls la beli dgn petshop yang betul2 jual sugar glider yang bukan underage...

penjagaan underage sg amat2 diperlukan banyak perhatian...

boleh buat research terlebih dahulu sebelum membeli sugar glider atas dasar ikut kawan atau "trend"


thanks...

LOL yull

1 comment: