Thursday, July 21, 2011

Betik...PAPAYA?? ok ke??




Hai semua..


maaf sangat2 sebab yull da lama tak menaip untuk blog ni..agak sepi 2 minggu ni,

alhamdulillah...sambutan kat blog ni mengalakkan jugak memandangkan sugar glider sudah dikenali ramai...


ok sebelum ni entri yang yull post ada mengatakan buah betik bahaya dan too watery..ingat x? ok kat sini yull nak memperbetulkan statement tu..


sebenarnya buah betik selamat dimakan sekiranya buah betik tersebut cukup masak dan hidangkan sugar glider korang dalam keadaan yang telah dikupas...sbb..kulit betik kan bergetah dan getah tu sangat2 bahaya untuk sugar glider korang...


(patut la chomby masa first time yull bg betik die suka sangat2)


sebenarnya yull dah dapat wrong information dari bredeer orix..(sg jantan yull) masa beli ngn budak laki cina nie dia ada cerita..sugar glider punya pantang larang..bagus jugak la budak ni sebb banyak share information...tapi....sugar glider yang yull beli dari bredeer ni sampai skarang garang nak mampos..puas da pujuk orix tuk bermanja..dia manja kejap2 je...sigh (-_-") kne spend time yang lama dengan orix ni... :) budak cina ni sempat jugak cerita yang sekor dari sugar glider die pernah mati sbb betik..? huh?! terkejut ak dengar n trus share kt blog ni sebelum ni...tapi bila buat study n searching sikit tntg diet sugar glider ni rupanya papaya ok..




ok, berbalik pada cerita papaya/betik ni..sebenarnya betik yang masih muda yang kaler hijau2 tu mmg bahaya kalau nak bagi kat sugar glider korang...betik ni mengandungi kalsium yang tinggi...seperti yang korang semua tau..kalsium ni bgus untuk tumbesaran die..n ada jugak jenama bugsy yg buat dried papaya..bagus sebagai threat die..




ok anyway nnt yull akan kongsi lagi diet yang sesuai untuk sugar glider korang ok...



so stay tune :)






No comments:

Post a Comment